بازاریابی

برنامه بازاریابی یا استراتژی بازاریابی؟

فهرست مطالب

برنامه بازاریابی یا استراتژی بازاریابی؟

چرا قبل از ایجاد یک برنامه بازاریابی به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارید؟

اگرچه این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند ، برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی شما دو عنصر جداگانه از تجارت شما هستند.

 استراتژی بازاریابی شما همان چیزی است که شما باید با تلاش های بازاریابی خود به آن دست پیدا کنید ، و براساس اهداف تجاری شما شکل می گیرد.

برنامه بازاریابی شما نحوه دستیابی به این اهداف بازاریابی است و اجرای عملی استراتژی بازاریابی شماست.

هر دو استراتژی بازاریابی و یک برنامه بازاریابی ضروری هستند زیرا آنها برای ارتقا و رشد تجارت شما همکاری می کنند.

چرا شما به یک استراتژی بازاریابی و یک برنامه بازاریابی نیاز دارید؟

اگر سعی کنید “چگونه” بازاریابی خود را بدون دانستن “چه چیز” بدست آورید ، هم اتلاف وقت و هم پول می کنید.

 هنگامی که بفهمید برای رسیدن به چه چیزی (استراتژی) تلاش می کنید ، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که چگونه به آن اهداف برسید (برنامه).

 به عنوان مثال ، مشاغلی را در نظر بگیرید که برنامه های ارتباطی ایجاد می کند و می خواهد درآمد خود را افزایش دهد.

 این شرکت ها تصمیم می گیرند که برای رسیدن به هدفشان به یک بخش جدید از بازار نیاز دارند.

 این شرکت برای دستیابی موثر به مشتریان جدیدی که علاقه مند به خرید برنامه آن هستند ، به یک استراتژی بازاریابی و یک برنامه بازاریابی نیاز دارد.

هدف:

به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید و آنها را ترغیب کنید که برنامه A را بپذیرند.

استراتژی بازاریابی:

با نشان دادن اینکه استفاده از برنامه A برای برقراری ارتباط با خویشاوندان راحت تر است ، از مصرف کنندگان مسن استفاده کنید.

طرح بازاریابی:

 تبلیغاتی را تهیه کنید که نشان می دهد استفاده از برنامه A هنگام گفتگوی ویدیویی با نوه ها برای پدربزرگ و مادربزرگ آسان است.

اجرا:

یک سری تبلیغات تبلیغاتی ایجاد کنید ، سپس آنها را در مدت زمان پخش تلویزیون با درصد بالای بینندگان بالای 55 سال پخش کنید.

بدون استراتژی بازاریابی ، این شرکت ممکن است اشکالی از تبلیغات را انتخاب کند ، مانند تبلیغات چاپی یا رادیوها ، که به راحتی نمی تواند آسان بودن استفاده از برنامه A در مقایسه با برنامه های رقبا  را نشان دهد یا ممکن است یک تبلیغ ویدیویی ایجاد کند اما آن را بصورت آنلاین پخش کند که به طور موثر به مصرف کنندگان قدیمی نرسد.

 هر یک از این خطاها مانع رسیدن شرکت به هدف خود برای گسترش به یک بخش جدید بازار می شود. ابتدا با ایجاد یک استراتژی بازاریابی ، کسب و کار می تواند یک برنامه بازاریابی ایجاد کند که به طور موثر به بخش جدیدی از بازار برسد و آنها را ترغیب کند تا به برنامه خود اعتماد کنند و از آن استفاده کنند.

استراتژی بازاریابی چگونه به نظر می رسد؟

هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی ، باید موارد زیر را شناسایی کنید:

اهداف: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ابتکار بازاریابی و نحوه تعامل آنها با اهداف کلی تجارت شما را مشخص کنید.

بازار هدف: شما باید بدانید که به مشتریانی که قصد دستیابی آنها را دارید ، ارزشهای درک شده آنها ، روند تصمیم گیری آنها و مشکلی که با آنها روبرو هستند ، چیست.

رقیب ها: اطمینان حاصل کنید که رقبای شما ، موقعیت بازار و نقاط قوت و ضعف آنها چه کسانی هستند.

پیام بازاریابی خارجی: به این فکر کنید که چگونه مشکلات مشتریان خود را به گونه ای همسو با ارزش های آنها حل می کنید.

هدف موقعیت داخلی: مشخص کنید چه چیزی شما را از رقبا متمایز می کند و اینکه چرا مشتریان باید به شما اعتقاد داشته باشند.

اگر درک درستی از موقعیت خود در بازار نسبت به رقبا ندارید ، ممکن است لازم باشد آنالیز وضعیت را انجام دهید.

 این به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف کسب و کار و همچنین فرصت ها یا تهدیدهایی را که می تواند اهداف تجاری شما را تضعیف کند درک کنید.

نحوه درک نام تجاری شما نسبت به رقبا به شما این امکان می دهد استراتژی بازاریابی کاملتر و موثرتری ایجاد کنید.

نتیجه ی استراتژی و برنامه بازاریابی

پس از اتمام استراتژی بازاریابی ، می توانید از آن برای ایجاد یک برنامه بازاریابی دقیق استفاده کنید که به اهداف خاص شما برسد.

همانطور که استراتژی بازاریابی خود را در یک برنامه بازاریابی قرار می دهید ، هنگام تصمیم گیری درباره اینکه ، چگونه و چرا با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید ، مشخص باشید. هرچه در برنامه ریزی خود مشخص تر باشید ، پیگیری آن با اجرای موثر آسان تر خواهد بود.

شرکت ها دانش بنیان

تعریف رسمی آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان که به تصویب رسیده است شرکت دانش بنیان عبارت است از

” شركت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی كه به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر این آئین‌نامه، به تأیید كارگروه می‌رسد“.

اگرچه تعریف مذکور از شرکت های دانش بنیان، رسمی و مورد استناد معاونت علمی و فناوری است اما از بدو پیدایش این اصطلاح تعاریف متعدد و متنوعی از آن ایجاد شده که علت را می توان در نگاه متخصصین و کارشناسان از زوایای گوناگون به این مسئله و همچنین ماهیت چند وجهی آن دانست. 

متخصصین علم مدیریت شرکت های دانش بنیان را از وجوه مدیریتی آن و اساتید حقوق آن را از ابعاد حقوقی آن بررسی و تعریف کرده اند. در این قسمت سعی شده تا نگاهی اجمالی به مهم ترین این تعاریف داشته باشیم.

تعاریف مدیریتی ارائه شده در رابطه با شرکت های دانش بنیان

  • شرکت دانش بنیان عبارت است از شرکتی که علاوه بر این که خود، دانش را می شناسد، آنرا به خوبی به کار می گیرد و از طریق آن نوآوری ایجاد می کند.
  • ویریچ، شرکت های دانش بنیان را شبکه انعطاف پذیر از تخصص هایی می داند که عنصر بسیار مهم آن دانش است. 
  • در حقیقت رویکرد دانش بنیان سعی دارد تا با تجزیه و تحلیل دریابد چگونه شرکت های دانش بنیان، دانش را ایجاد، تحصیل، اعمال و حمایت می کنند و چگونه آن را منتقل می کنند، به گونه ای که مزایای رقابتی آن حفظ شود.

تعاریف حقوقی ارائه شده در خصوص شرکتهای دانش بنیان 

  • به موجب ماده ۱ قانون حمایت از شرکتهای و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب 1391، “شرکت دانش بنیان شرکتی خصوصی یا تعاونی است که
  •  به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فرآوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوطه تشکیل می شود.”
  • مطابق ماده ۱ شیوه نامه ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران مصوب ۱۳۹۱ “شرکت یا مؤسسه دانش بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که
  •  با ایجاد یک کسب کاردانش محور به منظور تبدیل پایدار دانش به ثروت، تشکیل شده و فعالیت های اقتصادی آنها مبتنی و همراه با فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه های فناوری های نو و پیشرفته است و به توسعه اقتصاد دانش محور در جامعه کمک می کنند.

 تعاریف اقتصادی شرکت های دانش بنیان 

  • بر اساس تعریف مستند از مراکز مهم علمی مانند OECD، شرکت دانش بنیان عبارت است از، 
  • شرکتی که در آن دسته ای از افراد متخصص و تحصیلکرده به عنوان سهامدار، در مؤسسات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی توانسته اند علاوه بر فراگیری علوم نظری، روشهای تبدیل علوم فراگرفته شده به فعالیت های درآمدزا و تولید کننده ارزش را نیز فرا گیرند.
  • با توجه به تعریف اخیر (تعریف اقتصادی از شرکت های دانش بنیان)، سهامداران عمده ی این شرکت ها، متخصصان و مبتکرینی هستند که
  •  دانش جدید را به وجود آورده و در واقع آورده خود را به صورت غیر نقدی یعنی اموال معنوی مانند حق اختراع، نرم افزارها، طرح های صنعتی، دانش فنی و … در اختیار شرکت قرار می دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
question