برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی چیست؟

فهرست مطالب

برنامه بازاریابی چیست؟

یک برنامه بازاریابی نقشه راهی برای معرفی و ارائه محصول یا خدمات خود به مشتریان بالقوه است. نیازی به طولانی بودن آن نیست و برای اتمام آن نیازی به هزینه زیادی نیست اما نیاز به کمی تحقیق و تلاش دارد.

تلاش برای ایجاد یک طرح بازاریابی موفق زیرا می تواند با اطمینان در موفقیت شرکت شما در مراحل بعدی کسب و کار شما مفید واقع شود.

بیاموزید که چگونه می توانید از آن برای کسب و کار کوچک خود استفاده کنید.

برنامه بازاریابی

یک برنامه بازاریابی درواقع یک استراتژی بازاریابی خاص  برای یک کسب و کار را مشخص می کند و شامل اقدامات مشخصی است که باید انجام شود و نتایج پیش بینی شده است.

برنامه های بازاریابی به عنوان نقشه راهی برای شرکت ها به کار گرفته و نتایج تلاش بازاریابی را برای مدت مشخصی اندازه گیری می کنند.

 انواع مختلف برنامه های بازاریابی

    بازاریابی پولی

 تبلیغات و پرداخت به ازای هر کلیک

    بازاریابی در شبکه های اجتماعی

استفاده از کانال های مختلف رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام یا توییتر

    بازاریابی دوره زمانی

کمپین هایی که در یک دوره مشخص استفاده می شوند

    بازاریابی محتوا

 استفاده از محتوای اصلی برای نمایش محصول یا خدمات

    بازاریابی محصول یا خدمات جدید

 برنامه ریزی کنید تا یک محصول را به نمایش بگذارید

برنامه بازاریابی چگونه کار می کند؟

یک طرح بازاریابی موثر به شرکت کمک می کند تا بازار هدف و رقابت خود ، تأثیر و نتایج تصمیمات بازاریابی را بفهمد و جهت ابتکارات آینده را فراهم می کند.

شما نمی توانید بدون تحقیقات بازار ، یک برنامه بازاریابی تهیه کنید که با ارائه اطلاعات حیاتی در مورد مشتریان بالقوه شما (بازار هدف) و امکان سنجی محصولات و خدمات ، جهت کلیه تلاش های بازاریابی شما را هدایت کند.

 تحقیقات بازار باید شامل مواردی می باشد :

    نظارت بر روند صنعت و روند اقتصادی

برای جستجوی اینکه چگونه می توانید در قیمت گذاری و خدمات مشتری به مزیت رقابتی دست یابید ، رقابت را پیش کشید.

تعیین بهترین راه ها برای دستیابی به بازار هدف خود از طریق تبلیغات سنتی ، رسانه های اجتماعی و کانال های دیگر

برنامه های بازاریابی بسته به صنعت ، نوع محصولات یا خدمات و اهدافی که می خواهید بدست آورید ممکن است متفاوت باشد.

اما عناصر اساسی خاصی وجود دارد که اکثر برنامه ها شامل آنها هستند:

  • خلاصه اجرایی و شرح تجارت
  • تجزیه و تحلیل وضعیت
  • اهداف بازاریابی و اهداف تجاری
  • طرح بازار و تحویل هدف
  • پیشنهاد و تاکتیک های بی نظیر فروش
  • دستورالعمل های پیام رسانی
  • بودجه
  • پیگیری و ارزیابی

خلاصه اجرایی مروری کلی بر سطح بازاریابی است. این بخش باید خلاصه ای از برنامه را برای کسانی که ممکن است کل سند را نخوانند ارائه دهد.

شرح تجارت همان چیزی است که تجارت به آن اختصاص دارد از جمله مکان ، صاحبان مشاغل ، موقعیت در بازار ، بیانیه ماموریت شرکت و ارزشهای اصلی و عوامل خارجی که در حال حاضر بر کسب و کار تأثیر می گذارند یا ممکن است در نهایت تأثیر بگذارند.

تجزیه و تحلیل وضعیت شما، زمینه تلاش های بازاریابی شما را با جزئیات شرح می دهد.

در این بخش ، شما عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار در استراتژی بازاریابی خود را از نزدیک مشاهده خواهید کرد.

بسیاری از شرکت ها تجزیه و تحلیل SWOT را انجام می دهند ، که تجزیه و تحلیل خارجی و داخلی را برای خلاصه کردن نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات شما انجام می دهد.

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین باید زمینه هایی را نشان دهد که در آن تجارت برای رقابت موثرتر نیاز به پیشرفت دارد.

اهداف بازاریابی به اهداف کلی کسب و کار گره خورده است ، اما آنها فقط به بخشهایی از تجارت متمرکز می شوند که بازاریابی می تواند بر آنها تأثیر بگذارد.

 به عنوان مثال ، اگر هدف کلی یک شرکت افزایش درآمد حاصل از تکرار تجارت در سال آینده با درصد معینی باشد ، ممکن است هدف بازاریابی مربوطه این باشد که تعداد معینی از مشتریان را هر ماه در یک برنامه پاداش ثبت نام کنید.

مفهوم بازارهای هدف یکی از مهمترین جنبه های بازاریابی است.

 اینکه تصور کنید می توانید همه را به خود جلب کنید غیرواقعی است ، بنابراین باید مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید.

 شما می خواهید بدانید که آنها چه چیزی را دوست دارند ، چه چیزی را دوست ندارند و از کجا می توانید آنها را پیدا کنید.

 در طرح توزیع و تحویل نحوه فروش و تحویل محصولات شرکت به مشتریان مشخص شده است. روش های فروش و تحویل شامل خرده فروشی ، عمده فروشی ، مستقیم به خانه ها یا مشاغل یا بصورت آنلاین است.

کسب اطلاعات خاص در مورد بازار هدف خود و تقسیم بندی آن در گروه های حتی کوچکتر برای تبلیغات خاص می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که منابع را از کجا تعهد کنید و از انواع تاکتیک ها و پیام ها استفاده کنید.

پیشنهاد فروش این را توصیف می کند که چگونه شرکت با ارائه یک یا چند مزیت زیر به مشتریان ، یک مزیت رقابتی در بازار بدست آورد:

  • ارائه یک محصول منحصر به فرد یا برتر
  • ارائه قیمت های پایین تر
  • ارائه خدمات بهتر به مشتری

استراتژی ها رویکردهایی هستند که می خواهید برای دستیابی به این اهداف در پیش بگیرید.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید ماهانه تعداد معینی از افراد را در یک برنامه پاداش مشتری ثبت نام کنید ، ممکن است استراتژی شما معرفی مشتریان جدید به برنامه پاداش با دعوت نامه های شخصی باشد که نشان دهنده پاداش هایی است که ممکن است به آنها علاقه مند شوند و سپس ارائه خدمات عالی به مشتریان برای کمک به آنها در شروع کار.

تاکتیک های شما اقدامات خاصی هستند که برای اجرای استراتژی های تعیین شده خود انجام می دهید.

 فرض کنید شما با دعوت نامه های شخصی شده ، مشتریان جدید را به برنامه پاداش معرفی می کنید. در این صورت ، یکی از تاکتیک هایی که می توانید استفاده کنید ارسال ایمیل هایی است که هر مشتری جدید را با نام مخاطب قرار می دهد و به او می توانید در مورد برخی از پاداش های خاصی که می توانند بگیرند ، همراه با پیوندی برای ثبت نام در برنامه جوایز اطلاع دهید.

پیام رسانی مناسب می تواند به تعیین موقعیت برند شما در بازار کمک کند ، به آن کمک می کند تا از رقبا متمایز شود ، برای مشتریان بالقوه ارزش نشان می دهد و مخاطبان خاص را جلب می کند.

می توانید برخی از دستورالعمل های کلی پیام رسانی را در برنامه کلی خود تنظیم کنید ، سپس از آنها به عنوان نقطه شروع استفاده کنید تا پیام های خاص تری را برای هر کمپین و بخش های مختلف بازار هدف خود تهیه کنید.

نکات کلیدی

  • یک برنامه بازاریابی بخشی اساسی از برنامه کلی کسب و کار شماست.
  • برنامه های بازاریابی باید بر روی مخاطبان هدف کسب و کار متمرکز باشد.
  • یک برنامه بازاریابی به شما کمک می کند تا تلاش های بازاریابی شما را هر ساله هدایت کند.
  • همیشه اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی مورد استفاده شما در راستای اهداف و برنامه هایی که برای تجارت تنظیم کرده اید ، قرار دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
question